Wydawanie zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa ze skutkami cywilnymi
Strony zobowiązane są zgłosić się do Urzędu osobiście, co najmniej miesiąc przed planowanym zawarciem związku małżeńskiego.
Wymagane dokumenty:
1.Dowody tożsamości nupturientów : Polak – dokument stwierdzający tożsamość, cudzoziemiec – ważny paszport (obywatele UE ważny paszport lub dowód osobisty),
2.Zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa podpisane w obecności kierownika USC lub polskiego konsula,
3.Zezwolenie na zawarcie małżeństwa, jeżeli wymagają tego przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
4.W przypadku cudzoziemca, dokument stanowiący, że zgodnie z prawem ojczystym można zawrzeć małżeństwo lub prawomocne postanowienie sądu zwalniające z obowiązku złożenia tego dokumentu,
5.W przypadku cudzoziemca oraz obywatela polskiego, który nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Polsce – zagraniczny dokument stanu cywilnego potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – zagraniczny dokument potwierdzający małżeństwo wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie, unieważnienie albo stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
Termin składania dokumentów: do pół roku przed zawarciem małżeństwa
Termin załatwienia: Zaświadczenie winno zostać wydane w terminie 7 dni od dnia złożenia dokumentów
Opłaty:
-
sporządzenie aktu małżeństwa 84 zł.
Po sporządzeniu aktu małżeństwa wydaje się bezpłatnie 1 egz. odpisu skróconego aktu małżeństwa.
Dodatkowe informacje
Zaświadczenie wydaje kierownik USC wybrany przez osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński.
Zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy od dnia wydania.
Podstawą wydania zaświadczenia jest złożenie zapewnienia o braku przeszkód prawnych wyłączających zawarcie małżeństwa (ważne 6 miesięcy).
Tryb odwołania: Do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę kierownika usc w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy .