Zadania USC
URZĄD STANU CYWILNEGO W MUROWIE
pokój Nr 9
tel. (77) 4214-034 wew. 110
e-mail:
ZADANIA
-
rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów prowadzona w rejestrze stanu cywilnego
-
wydawanie odpisów i zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego
-
dokonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego
-
realizacja zadań w sprawie zmiany imienia i nazwiska,
-
organizacja uroczystości przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz uroczystości jubileuszowych.
REJESTRY, EWIDENCJE I ARCHIWA
-
księgi urodzeń, małżeństw i zgonów,
-
akta zbiorowe do akt urodzeń, małżeństw i zgonów.
Z REJESTRÓW WYDAWANE SĄ:
-
odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego,
-
zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
-
zaświadczenia o stanie cywilnym
UDOSTĘPNIANIE DANYCH
Dane w formie odpisów i zaświadczeń wydaje się osobom, których stan cywilny został w akcie stwierdzony oraz jej:
-
wstępnych (rodzice, dziadkowie),
-
zstępnych (dzieci, wnuki),
-
rodzeństwa,
-
małżonka,
-
przedstawiciela ustawowego.
Odpisy i zaświadczenia mogą być również wydane na wniosek innych osób niż wymienione powyżej, które wykażą interes prawny.
WYKAZ SPRAW ZAŁATWIANYCH W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO
-
Rejestracja urodzenia.
-
Uznanie ojcostwa dziecka.
-
Nadanie nazwiska męża matki
-
Zawarcie małżeństwa przed Kierownikiem USC
-
Wydanie zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa- do zawarcia małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi
-
Wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo za granicą .
-
Powrót osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
-
Wydanie zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art.4 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
-
Rejestracja zgonu.
-
Wpisywanie do polskich ksiąg stanu cywilnego aktu sporządzonego za granicą.
-
Sprostowanie aktu stanu cywilnego.
-
Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
-
Wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i wielojęzycznych.
-
Wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
-
Wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym osoby.
-
Zmiana imion i nazwisk.
-
Jubileusz długoletniego pożycia małżeńskiego.
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 28 listopada 2014r.– Prawo o aktach stanu cywilnego(Dz.U. z 2014r. poz.1741 z późn.zm.).
2.Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.z 2015r. poz. 2082 tekst jedn.).
3.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 09 lutego 2015r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2015r. poz.225 z późn. zm.).
4.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2015r. poz.194 z póżn. zm.).
5.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.z 2016r. poz. 23 tekst jedn.).
6.Konwencja nr 16 Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego sporządzona w Wiedniu 8 września 1976r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów aktów stanu cywilnego (Dz.U. z 2004r. nr 166, poz.1735).
7.Ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia lub nazwiska (Dz.U. z 2008r. nr 220, poz. 1414 z późn. zm.)
8.Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015r. poz. 783 tekst jedn.).